Nevyznáte se v lékařské zprávě, nerozumíte výsledkům z laboratoře nebo si nejste jistí, zda můžete užít určitý lék? Obraťte se na lékaře na telefonu, který vám ochotně a trpělivě zodpoví všechny otázky. Svým klientům ji nabízejí některé zdravotní pojišťovny.
S lékařem na telefonu můžete zkonzultovat svůj zdravotní stav a příznaky onemocnění.
Lékař se pokusí určit, zda vaše zdravotní potíže mohou souviset s případnými dalšími symptomy, jaké by mohly být příčiny popsaných příznaků a jaký vliv by na ně mohly mít vaše předchozí zdravotní komplikace či aktivity.
Lékař vám vysvětlí běžně užívané lékařské pojmy, zkratky a názvy z lékařských zpráv i jiných lékařských odborných dokumentací.
Lékař vám vysvětlí význam latinských pojmů z lékařské dokumentace, dále diagnózy (číselné kódy diagnóz), jejich možné následky a běžné postupy při léčení.
Obraťte se na lékaře na telefonu, pokud nerozumíte výsledkům laboratorního vyšetření.
Lékař vás informuje o základních laboratorních vyšetřeních a o jejich účelu, vysvětlí vám zkratky a základní typy naměřených hodnot. Dozvíte se, jaká jsou rozmezí, ve kterých by se měl výsledek vašeho laboratorního vyšetření pohybovat a s čím by mohly souviset případné odchylky od normálních hodnot.
Lékař vám vysvětlí, které léčivé látky obsahují vaše léky, jaké by mohly mít nežádoucí účinky, jak by léky mohly působit v kombinaci s jinými léky a jak by bylo možné je nahradit.
Lékař vás také seznámí s principy úhrady léčivých přípravků z veřejného zdravotního pojištění podle indikačních omezení a omezení na lékařskou odbornost.
Službu lékaře na telefonu mohou využít těhotné ženy. Lékař vám vysvětlí, na co máte nárok v rámci prenatálních prohlídek, jaká vyšetření se v těhotenství provádějí a proč.
Lékař vás seznámí i s pojmy z oblasti prenatální problematiky.
Pokud vás zajímá otázka očkování, lékař na telefonu vám zodpoví otázky ohledně této problematiky.
Vysvětlí vám postup vakcinace podle očkovacího kalendáře a poskytne vám odbornou konzultaci ohledně možnosti očkování i mimo veřejné zdravotní pojištění (typy vakcinace, úhrady, časový rozvrh). Vysvětlí vám také jednotlivé aspekty očkování z hlediska příslušné legislativy.
a další služby…
- Lékař na telefonu vás seznámí s tím, jaké jsou běžné lékařské postupy, všeobecné diagnostické postupy při daném onemocnění a obecné postupy léčby. Poskytne vám také základní informace o časové náročnosti léčby jednotlivých onemocnění.
- Lékař na telefonu vás seznámí s tím, které výkony jsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění a do jaké výše a které výkony veřejné zdravotní pojištění nehradí, a to zejména z oblastí stomatologické péče a IVF (asistovaná reprodukce).
- Lékař vám vysvětlí, jak funguje primární péče (praktický lékař pro děti a dorost, praktický lékař pro dospělé, gynekolog a stomatolog), jak se k lékaři zaregistrovat a s jakým časovým odstupem lze učinit novou registraci.
- Lékař na telefonu vás seznámí s problematikou preventivních prohlídek – jak u lékařů primární péče, tak u screeningových vyšetření.
- Lékař vás seznámí s principy zdravotních služeb v lázních či ozdravovnách – jaké jsou indikace lázeňské léčby, jaký je postup úhrady, jak často lze léčbu čerpat, kdo vypisuje žádost, jak dlouho platí žádanka, co udělat, když žádanka vyprší, atd.
- Lékař vám vysvětlí, jakou platnost mají lékařské recepty a žádanky a poukazy na vyšetření/ošetření.
- Lékař vám poskytne informace ohledně možnosti proplácení cestovních nákladů pojištěnců v souvislosti s poskytováním hrazených služeb.
- Lékař vám poskytne odborné informace o systému zdravotnictví v ČR, včetně s tím související právní terminologie.
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí konzultace s lékařem prostřednictvím své mobilní aplikace „Zdraví v mobilu“. Aplikace je zdarma ke stažení na webu ČPZP a obsahuje i další funkce, například seznam lékařů, ke kterým klient dochází, nebo léků, které v posledním půl roce užíval.
Vojenská zdravotní pojišťovna svoji vlastní linku nemá, nicméně nabízí svým klientům přístup ke službě uLékaře.cz na tři měsíce zdarma.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České rebliky má telefonní linku 283 002 772. Lékař na telefonu funguje nonstop, pro klienty pojišťovny zdarma, případně za cenu hovoru na pevnou linku.
Oborová zdravotní pojišťovna má „OZP: Asistenční službu“ a to na telefonním čísle 261 105 555. Linka je v provozu ve všední dny od 8 do 18 hodin, mimo to je ale možné 24 hodin denně kontaktovat službu prostřednictvím Vitakarty (odpověď praktického lékaře pojišťovna slibuje do 6 hodin, specialisty pak do 48 hodin), případně formulářem přes web nebo mailem.
Linka RBP, zdravotní pojišťovny funguje nonstop, pro klienty zdarma, případně za cenu hovoru. Číslo je 840 111 245