Vitamin D3 a jeho role v našem zdraví

beach-g2630d849f_1920

Nedostatek vitamínu D se v posledních letech prokázal jako jeden z faktorů pro rozvoj autoimunitních onemocnění. Jeho nízké množství se objevuje například u lidí s roztroušenou sklerózou nebo syndromem dráždivého střeva. Optimální hladina vitamínu D se tak dá považovat i za prevenci před rozvojem poruch autoimunity.

Vitamin D je tzv. “slunečním vitaminem” – dokážeme ho přirozeně získat při pobytu na slunci, přesto ho většina z nás nemá dostatek. Historicky se spojoval zejména s pozitivním vlivem na metabolismus kostí, benefitů má však pro naše tělo mnohem víc.

Přirozené zdroje vitaminu D

Jedná se o v tucích rozpustný vitamín, to znamená, že ke svému efektivnímu vstřebání v těle potřebuje jako nosič molekuly tuku. Jeho výjimečnost tkví také v tom, že jsme schopni si jej vytvořit v kůži při pobytu na slunečním světle – když sluneční paprsky dopadají na naši kůži spouští se kaskáda procesů, které v našem těle přemění prekursor vitamínu D na jeho aktivní formu, kterou je poté tělo schopné dále využívat. Před sluníčkem je tak fajn se stále neschovávat, ale naopak se mu v rozumné míře hezky vystavit.

Když je naše kůže vystavená slunečnímu záření, je v ní nejprve z provitaminu, který absorbuje UVB paprsky, produkován vlastní vitamin D3, tzv. cholekalciferol. Asi jen 15% se přemění na samotný vitamín D3 – příroda to chytře vymyslela, abychom se ze slunce nemohli předávkovat vitaminem D. Následně již jako cholekalciferol putuje do jater a poté do ledvin, kde se přeměňuje z kalcidiolu na aktivní formu vitaminu D zvanou kalcitriol, tuto formu si měříme v krevních testech.

Důležité je však také vědět, že optimální přeměna vitamínu D na jeho aktivní formu probíhá nejlépe při dostatku hořčíku v těle. Enzymy vytvářející aktivní formu vitamínu D v játrech a ledvinách totiž nemohou efektivně pracovat bez dostatečného množství magnesia. 

Kromě slunečního světla jsme schopni vitamín D v menším množství získat i z některých potravin, jeho bohatými zdroji jsou především různé druhy ryb – losos, sleď, olej z tresčích jater, nebo také vaječné žloutky. Velmi však záleží na kvalitě těchto potravin – například z divokého lososa loveného v moři můžeme získat přes 900 IU (mezinárodních jednotek), oproti tomu z lososa farmového, který se běžně prodává ve velkých obchodech, jsme schopni získat jen zhruba 25% uvedeného množství.

Podporuje naši imunitu

Nejčastěji se vitamín D spojuje s pozitivními účinky na stav našeho imunitního systému, což pro nás v dnešní době může být jedním z jeho největších přínosů. Napomáhá totiž antimikrobiální a antivirotické aktivitě některých imunitních buněk. Má také protizánětlivý účinek, takže může napomáhat v léčbě chronického zánětu. Vitamin D všeobecně podporuje aktivitu mnoha druhů našich imunitních buněk, které jsou tak díky němu schopné lépe reagovat na nebezpečí.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email