Vitamin D3 a jeho role v našem zdraví

beach-g2630d849f_1920

Nedostatek vitamínu D se v posledních letech prokázal jako jeden z faktorů pro rozvoj autoimunitních onemocnění. Jeho nízké množství se objevuje například u lidí s roztroušenou sklerózou nebo syndromem dráždivého střeva. Optimální hladina vitamínu D se tak dá považovat i za prevenci před rozvojem poruch autoimunity.

Vitamin D je tzv. “slunečním vitaminem” – dokážeme ho přirozeně získat při pobytu na slunci, přesto ho většina z nás nemá dostatek. Historicky se spojoval zejména s pozitivním vlivem na metabolismus kostí, benefitů má však pro naše tělo mnohem víc.

Přirozené zdroje vitaminu D

Jedná se o v tucích rozpustný vitamín, to znamená, že ke svému efektivnímu vstřebání v těle potřebuje jako nosič molekuly tuku. Jeho výjimečnost tkví také v tom, že jsme schopni si jej vytvořit v kůži při pobytu na slunečním světle – když sluneční paprsky dopadají na naši kůži spouští se kaskáda procesů, které v našem těle přemění prekursor vitamínu D na jeho aktivní formu, kterou je poté tělo schopné dále využívat. Před sluníčkem je tak fajn se stále neschovávat, ale naopak se mu v rozumné míře hezky vystavit.

Když je naše kůže vystavená slunečnímu záření, je v ní nejprve z provitaminu, který absorbuje UVB paprsky, produkován vlastní vitamin D3, tzv. cholekalciferol. Asi jen 15% se přemění na samotný vitamín D3 – příroda to chytře vymyslela, abychom se ze slunce nemohli předávkovat vitaminem D. Následně již jako cholekalciferol putuje do jater a poté do ledvin, kde se přeměňuje z kalcidiolu na aktivní formu vitaminu D zvanou kalcitriol, tuto formu si měříme v krevních testech.

Důležité je však také vědět, že optimální přeměna vitamínu D na jeho aktivní formu probíhá nejlépe při dostatku hořčíku v těle. Enzymy vytvářející aktivní formu vitamínu D v játrech a ledvinách totiž nemohou efektivně pracovat bez dostatečného množství magnesia. 

Kromě slunečního světla jsme schopni vitamín D v menším množství získat i z některých potravin, jeho bohatými zdroji jsou především různé druhy ryb – losos, sleď, olej z tresčích jater, nebo také vaječné žloutky. Velmi však záleží na kvalitě těchto potravin – například z divokého lososa loveného v moři můžeme získat přes 900 IU (mezinárodních jednotek), oproti tomu z lososa farmového, který se běžně prodává ve velkých obchodech, jsme schopni získat jen zhruba 25% uvedeného množství.

Podporuje naši imunitu

Nejčastěji se vitamín D spojuje s pozitivními účinky na stav našeho imunitního systému, což pro nás v dnešní době může být jedním z jeho největších přínosů. Napomáhá totiž antimikrobiální a antivirotické aktivitě některých imunitních buněk. Má také protizánětlivý účinek, takže může napomáhat v léčbě chronického zánětu. Vitamin D všeobecně podporuje aktivitu mnoha druhů našich imunitních buněk, které jsou tak díky němu schopné lépe reagovat na nebezpečí.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email